Ons pensioenfonds voert uw pensioenregeling met de grootst mogelijke zorg uit. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over:
- de manier waarop dit gebeurt
- de manier waarop u bent behandeld of geïnformeerd
Wat kunt u doen?
1. Een klacht indienen
Wanneer u een klacht of geschil hebt, dan kunt u de klacht of het geschil bij ons indienen. Neem daarvoor contact op met onze administrateur AZL of de secretaris van het pensioenfonds. Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, heeft onze administratie uw klantnummer en telefoonnummer nodig. Uw klantnummer vindt u op de brieven die u van ons fonds ontvangt.
2. Wat gebeurt er met uw klacht?
- U ontvangt zo spoedig mogelijk een ontvangstbevestiging
- Uw klacht wordt persoonlijk met u besproken en zo mogelijk direct afgehandeld of;
- U krijgt een schriftelijke reactie binnen zes weken nadat u het geschil of de klacht hebt ingediend.
3. Als u het er niet mee eens bent
Als u het niet eens bent met het antwoord, dan kunt u bezwaar indienen bij de Geschillencommissie. Dit is een apart orgaan dat samengesteld wordt uit deskundigen. Stuur uw bezwaar binnen zes weken na ontvangst van de reactie op uw klacht naar:
Pensioenfonds Forbo
Postbus 13
1560 AA Krommenie
U ontvangt dan zo spoedig mogelijk een ontvangstbevestiging.
4. Wat doet de Geschillencommissie?
De Geschillencommissie verdiept zich in het geschil, bijvoorbeeld door te informeren naar de standpunten van beide partijen. U kunt zich hierbij laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. Daarna brengt de Geschillencommissie advies uit aan het bestuur. Het bestuur neemt in een bestuursvergadering een beslissing over het bezwaar. Daarna ontvangt u een brief met de beslissing en uitleg daarvan.
5. Bij afwijzing: de ombudsman
Wanneer ons bestuur uw bezwaarschrift afwijst, kunt u terecht bij de Ombudsman Pensioenen. De Ombudsman Pensioenen is een onafhankelijke instantie die geschillen over de uitvoering van de pensioenregelingen behandelt. U kunt pas een beroep doen op de Ombudsman als u de klachtenprocedure van het pensioenfonds helemaal hebt doorlopen.
Het adres van de Ombudsman Pensioenen is:
Postbus 93560
2509 AN Den Haag
Telefoon: 070 3499 620
Meer informatie
Wilt u meer informatie? Lees de volledige klachten- en geschillenregeling of neem contact op.